Pentru a putea intra în contact cu noi vă rugăm sa folosiți datele de mai jos:
Strada Dr. Victor Papillian, nr.5, Bl.A1, Sc.1,ap.2, loc. Craiova, jud. Dolj
CONT BANCAR: RO68BRDE170SV06431931700 BRD Groupe Société Générale
Luni - Vineri 9:00 - 17:00
0728412108
promedicafarmacisti@gmail.com

Noutăți

ORDONANTA 44/2024 – Ordonanta pentru modificarea si completarea unor acte normative si stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. V.1 din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

Art. I. — Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

  1. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 12. — Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Sanatatii, cu personalitate juridica. In mod similar se pot organiza directii de sanatate publica in cadrul ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie, care colaboreaza cu unitatile deconcentrate ale Ministerului Sanatatii.”
  2. La articolului 17, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 17. — (1) Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sunt servicii publice subordonate Ministerului Sanatatii care pun in aplicare politica si programele nationale de sanatate publica pe plan local, identifica problemele locale prioritare de sanatate publica, elaboreaza si implementeaza actiuni locale de sanatate publica.”
  3. La articolul 17 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
    „a) controleaza si evalueaza modul de asigurare a asistentei medicale curative si preventive;”.
  4. La articolul 26 alineatul (2), literele c) si d) se abroga.
  5. La articolul 118, alineatul (11) va avea urmatorul cuprins:
    “(11) In vederea ocuparii prin concurs a functiei de manager general, candidatul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
    a) sa fie absolvent de studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta in medicina, specializarea medicina, medicina dentara, specializarea medicina dentara, stiinte juridice sau stiinte economice;
    b) sa fie absolvent cu diploma a studiilor universitare de master in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei sau cu diploma echivalenta conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia absolventilor de medicina, specializarea medicina si medicina dentara, specializarea medicina dentara;
    c) sa aiba cel putin 5 ani vechime in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei.”
  6. La articolul 1402, litera c) va avea urmatorul cuprins:
    „c) caravana medicala — ansamblul personalului medical care se deplaseaza cu echipamente medicale in zone cu acoperire deficitara a serviciilor de sanatate, pentru furnizarea activitatilor prevazute la art. 1406.”
  7. La articolul 176, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    “(2) In vederea ocuparii prin concurs a functiei de manager persoana fizica sau reprezentant desemnat de managerul persoana juridica, candidatul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
    a) sa fie absolvent de studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta in medicina, specializarea medicina, medicina dentara, specializarea medicina dentara, stiinte juridice sau stiinte economice;
    b) sa fie absolvent cu diploma a studiilor universitare de master in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei sau cu diploma conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia absolventilor de medicina, specializarea medicina si medicina dentara, specializarea medicina dentara;
    c) sa aiba cel putin 5 ani vechime in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei.”
  8. La articolul 185, alineatele (13) si (14) vor avea urmatorul cuprins:
    „(13) Medicii care implinesc varsta de 70 de ani in timpul exercitarii functiei de conducere si care fac parte din comitetul director al spitalului public sau exercita functia de sef de sectie, sef de laborator ori sef de serviciu medical vor fi pensionati conform legii. Dupa implinirea varstei de 70 de ani, medicii nu mai pot participa la concurs si nu mai pot fi numiti in niciuna dintre functiile de conducere care fac parte din comitetul director al spitalului public sau de sef de sectie, sef de laborator ori sef de serviciu medical.
    (14) In spitalele publice, persoanele care au implinit varsta standard de pensionare pot ocupa functii de conducere care fac parte din comitetul director sau functii de sef de sectie pana la implinirea varstei de 70 de ani, cu avizul consiliului de administratie al spitalului si cu aprobarea managerului sau a ordonatorului principal de credite, dupa caz.”
  9. La articolul 187, alineatul (41) va avea urmatorul cuprins:
    “(41) Poate fi numita membru in consiliul de administratie al spitalului public, persoana care face dovada indeplinirii cumulative a urmatoarelor conditii:
    a) sa fie absolvent de studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta, in domeniul medicina, medicina dentara, farmacie, stiinte juridice, stiinte economice sau stiinte ingineresti;
    b) sa aiba cel putin 5 ani vechime in specialitatea studiilor.”
  10. La articolul 187, alineatul (42) se abroga.
  11. Articolul 391 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 391. — (1) Medicii se pot pensiona in conditiile prevazute de legislatia privind sistemul public de pensii.
    (2) Medicii pot continua activitatea pana la implinirea varstei de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului sau prin notificarea casei de asigurari de sanatate de catre medicul care se afla in relatie contractuala in mod direct cu aceasta. Medicul va notifica casa de asigurari de sanatate cu care se afla in relatie contractuala, cu cel putin 30 de zile inainte de implinirea varstei standard de pensionare prevazute de legislatia privind sistemul public de pensii.
    (3) Medicii care au depasit limita de varsta de 70 de ani prevazuta de legislatia privind sistemul public de pensii pot profesa in continuare in unitati sanitare private.
    (4) Desfasurarea activitatii medicilor dupa implinirea varstei standard de pensionare se face in baza certificatului de membru si a avizului anual al CMR, eliberat pe baza certificatului de sanatate si a asigurarii de raspundere civila pentru greseli in activitatea profesionala, incheiata pentru anul respectiv.
    (5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), medicii titulari ai cabinetelor de medicina de familie din mediul rural, care isi desfasoara activitatea in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate judetene, isi pot continua activitatea in aceleasi conditii, dupa implinirea varstei de pensionare, la cerere, cu aviz anual eliberat de directia de sanatate publica judeteana si de CMR, prin colegiile judetene ale medicilor, pe baza certificatului de sanatate.
    (6) In cazul unitatilor sanitare publice care inregistreaza deficit de personal medical, precum si al unitatilor sanitare publice aflate in zone defavorizate, medicii isi pot continua activitatea peste varsta de 70 de ani prevazuta de legislatia privind sistemul public de pensii, la propunerea unitatii sanitare publice, cu avizul anual al CMR, prin colegiile teritoriale judetene, respectiv al municipiului Bucuresti si cu aprobarea ordonatorului principal de credite, pana la ocuparea posturilor prin concurs.
    (7) Medicii detinuti sau internati din motive politice, aflati in situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi mentinuti, la cerere, in activitatea profesionala, pe baza certificatului anual de sanatate. Aceste prevederi se aplica si medicilor care, din motive politice, au fost obligati sa isi intrerupa studiile o anumita perioada, obtinandu-si licenta cu intarziere, ori celor care au fost impiedicati sa isi reia activitatea profesionala.
    (8) Medicii care au implinit varsta prevazuta la alin. (2) nu pot detine functii de conducere in cadrul CNAS si al caselor de asigurari de sanatate.
    (9) In unitatile sanitare publice, medicii membri titulari, membri corespondenti si membri de onoare ai Academiei Romane si ai Academiei de Stiinte Medicale, cetateni romani, profesorii universitari si cercetatorii stiintifici gradul I, doctorii in stiinte medicale, care desfasoara activitati medicale, continua, la cerere, activitatea medicala pana la implinirea varstei de 70 de ani. Peste aceasta varsta medicii, membri titulari, membri corespondenti si membri de onoare ai Academiei de Stiinte Medicale, cetateni romani, pot fi mentinuti in activitate conform dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 264/2004 privind organizarea si functionarea Academiei de Stiinte Medicale, cu modificarile si completarile ulterioare. De acelasi drept pot beneficia si medicii, membri titulari, membri corespondenti si membri de onoare ai Academiei Romane, cetateni romani.”
  12. La articolul 716, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 716. — (1) O cerere pentru autorizare simplificata poate sa se refere la o serie de medicamente derivate din aceeasi susa sau aceleasi suse homeopate.”
    Art. II. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din 27 iunie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 598/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
  13. Titlul va avea urmatorul cuprins: „ORDONANTA DE URGENTA
    privind serviciile publice conexe actului medical”
  14. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 1. — (1) Serviciile publice conexe actului medical sunt urmatoarele:
    a) tehnica dentara; fizica medicala; fizioterapie; sociologie; optica — optometrie; protezare — ortezare; protezare auditiva; audiologie; terapie vocala; nutritie si dietetica; biologie medicala, biochimie medicala si chimie medicala;
    b) urmatoarele specialitati din cadrul psihologiei:
    (i) psihologie clinica;
    (ii) consiliere psihologica;
    (iii) psihoterapie;
    (iv) psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala;
    (v) psihopedagogie speciala;
    (vi) logopedie.
    (2) Cabinetul de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical, denumit in continuare cabinet de practica, este unitatea furnizoare de servicii publice conexe actului medical, necesare in vederea realizarii asistentei medicale ambulatorii: preventiva, curativa si de recuperare.
    (3) Serviciile publice conexe actului medical prevazute la alin. (1) sunt exercitate de persoane, altele decat medicii sau asistentii medicali, in baza autorizatiei de libera practica, eliberata de autoritatea competenta potrivit legii, respectiv de Ministerul Sanatatii, prin directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, si se avizeaza anual.
    (4) Serviciile publice conexe actului medical sunt furnizate in stricta concordanta cu prescriptia si recomandarile cu caracter medical ale medicului curant, cu nevoile medico-psiho-sociale ale beneficiarilor si cu respectarea prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (5) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical pot desfasura activitate in baza unui contract individual de munca si/sau in mod independent, cu respectarea prevederilor legale privind reglementarea respectivei profesii.
    (6) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical isi pot desfasura activitatea in mod independent, in cadrul cabinetului de practica care se organizeaza in una dintre urmatoarele forme:
    a) cabinet de practica individual;
    b) cabinete de practica asociate;
    c) cabinete de practica grupate;
    d) societate civila de practica pentru servicii publice conexe actului medical.
    (7) Cabinetele de practica se pot infiinta in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cu conditia sa aiba ca obiect de activitate furnizarea de servicii publice conexe actului medical.
    (8) Pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cabinetele de practica se pot infiinta in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia sa aiba ca scop si obiectiv furnizarea de servicii publice conexe actului medical.
    (9) Prin cabinetele infiintate conform alin. (6), (7) si (8), serviciile publice conexe actului medical se furnizeaza exclusiv de personal autorizat conform alin. (3).
    (10) Cabinetele de practica infiintate conform alin. (6), (7) si (8) se inregistreaza in Registrul unic al cabinetelor medicale — Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical, la nivelul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
    (11) Furnizarea serviciilor publice conexe actului medical se poate realiza si in cadrul cabinetelor medicale, organizate conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza contractelor individuale de munca sau a contractelor de prestari servicii.
    (12) Organizarea si functionarea serviciilor publice conexe actului medical in mod independent, prin cabinete de practica, si conditiile de dotare minima obligatorie ale acestora se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (13) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical isi pot schimba forma de exercitare a activitatii profesionale, cu obligatia instiintarii, in scris, in termen de 30 de zile de la schimbarea formei de exercitare a profesiei, a directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti si, dupa caz, a structurilor de specialitate din subordinea ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie, precum si organizatiilor profesionale competente.”
  15. Articolul 2 se abroga.
  16. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 3. — (1) Cabinetul de practica individual este forma de exercitare a activitatii profesionale, in cadrul caruia isi desfasoara activitatea titularul cabinetului de practica.
    (2) Cabinetele de practica individuala se pot asocia, in baza unei conventii, in scopul exercitarii in comun a activitatii profesionale si al asigurarii accesului permanent al pacientilor la servicii publice conexe actului medical; titularii cabinetelor de practica asociate intra in relatii cu tertii, in numele asocierii din care fac parte, cu pastrarea drepturilor si a responsabilitatilor individuale.
    (3) Cabinetele de practica individuala se pot grupa in baza unei conventii, pentru a-si crea facilitati tehnico-economice in vederea exercitarii profesiei, precum folosirea in comun a patrimoniului si/sau a salariatilor, si isi pastreaza individualitatea in relatiile cu tertii.
    (4) Societatea civila de practica pentru servicii publice conexe actului medical se constituie, in baza unui contract de societate civila, din doua sau mai multe persoane autorizate pentru exercitarea serviciilor publice conexe actului medical. In relatiile cu tertii, societatea civila de practica pentru servicii publice conexe actului medical este reprezentata de organul de conducere al acesteia, prevazut in contractul de societate civila.
    (5) Prin conventiile prevazute la alin. (2) si (3), precum si prin contractul de societate civila prevazut la alin. (4) se stabilesc conditiile de organizare, durata si modalitatea de incetare ale acestor conventii.”
  17. Articolele 4—61 se abroga.
  18. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 7. — Cabinetele de practica individuala, indiferent de forma de organizare, pot angaja salariati in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau pot incheia contracte de prestari servicii cu persoane care furnizeaza serviciile publice conexe actului medical.”
  19. Articolul 8 se abroga.
  20. La articolul 11, alineatul (1) se abroga.
  21. La articolul 11, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    „(2) Actul de infiintare a cabinetului de practica este certificatul de inregistrare in Registrul unic al cabinetelor medicale — Partea a 3-a — pentru servicii publice conexe actului medical, care se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se pastreaza de directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti care a emis certificatul, iar un exemplar se inmaneaza titularului cabinetului de practica sau reprezentantului legal al acestuia, dupa caz.”
  22. Articolul 13 se abroga.
    Art. III. — Legea nr. 134/2019 privind reorganizarea Agentiei Nationale a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale, precum si pentru modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
    1) La articolul 4, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    „(2) Pentru indeplinirea atributiilor sale, ANMDMR poate incheia contracte de prestari servicii cu experti externi, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice, care vor fi selectati pe baza de criterii profesionale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.”
    2) La articolul 7, alineatele (3), (6) si (7) vor avea urmatorul cuprins:
    “(3) Salariul de baza al presedintelui va fi cel putin egal cu salariul de baza al directorului general majorat cu 25%, iar salariul de baza al celor doi vicepresedinti va fi cel putin egal cu salariul de baza al directorului general majorat cu 15%.
    ……………………………………………………………………………………………………………………..
    (6) Structura organizatorica a ANMDMR se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, la propunerea presedintelui ANMDMR si cu avizul consiliului de administratie. ANMDMR este structurata pe directii generale, directii, servicii si compartimente. In cadrul structurii organizatorice, prin decizie a presedintelui ANMDMR se pot organiza unitati teritoriale pentru desfasurarea activitatilor prevazute la art. 2, cu respectarea numarului de posturi maxim aprobat.
    (7) Numarul maxim de posturi este 477, inclusiv presedintele si cei doi vicepresedinti.”
  23. La articolul 7, alineatul (9) se abroga.
  24. La articolul 9, litera d) va avea urmatorul cuprins:
    „d) avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli si trimestrial avizeaza executia acestuia;”.
  25. La articolul 11, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
    „(4) Consiliul stiintific are, in principal, urmatoarele atributii:
    a) stabileste politica stiintifica a ANMDMR;
    b) ofera sfat stiintific structurilor ANMDMR cu privire la problemele intalnite in domeniul medicamentului de uz uman si dispozitivelor medicale;
    c) elaboreaza bune practici cu privire la produsele de granita;
    d) acorda suport structurilor ANMDMR cu privire la elaborarea ghidurilor stiintifice.”
  26. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 14. — Membrii consiliului de administratie si ai consiliului stiintific beneficiaza de indemnizatii de sedinta in cuantum de 15% din salariul de baza al presedintelui, cu conditia prezentei efective la sedintele consiliului de administratie sau ale consiliului stiintific si cu incadrarea in cheltuielile de administrare, functionare si de capital prevazute pentru ANMDMR.”
  27. La articolul 17, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 17. — (1) Finantarea ANMDMR se asigura din venituri proprii ale ANMDMR, realizate din incasarea tarifelor percepute conform legislatiei in vigoare.”
  28. La articolul 17, alineatul (3) se abroga.
    Art. IV. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moasa si a profesiei de asistent medical, precum si organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 53/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  29. Dupa articolul 45 se introduce un nou articol, art. 451, cu urmatorul cuprins:
    „Art. 451. — Conditiile in vederea ocuparii functiilor de conducere in consiliile teritoriale si nationale ale Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania se stabilesc prin statutul acestui ordin.”
  30. La articolul 46 alineatul (1), litera l) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „l) sa semneze si sa aplice parafa pe documente care atesta numai activitatile profesionale executate in regim independent pentru care au competenta. Parafa cuprinde numele, prenumele, profesia si codul alocat de Ordinul Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania.”
    Art. V. — Ordonanta Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea si finantarea rezidentiatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 601 din 31 august 2009, aprobata prin Legea nr. 103/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  31. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 3. — (1) Ministerul Sanatatii organizeaza admiterea in rezidentiatul pe locuri si pe posturi, prin concurs national, pentru domeniul medicina, domeniul medicina dentara si, respectiv, domeniul farmacie, cu tematica si bibliografie unice, in temeiul unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului educatiei.
    (2) Concursul national prevazut la alin. (1) se poate desfasura si la nivelul centrelor universitare pe baza acordului dintre Ministerul Sanatatii si institutiile de invatamant superior de medicina si farmacie acreditate care organizeaza programe de pregatire in rezidentiat.
    (3) Incepand cu concursul national de rezidentiat din trimestrul IV al anului 2026, pentru domeniul medicina concursul se poate organiza pentru urmatoarele subdomenii:
    a) subdomeniul specialitati medicale;
    b) subdomeniul specialitati chirurgicale;
    c) subdomeniul specialitati paraclinice si de laborator;
    d) subdomeniul anestezie si terapie intensiva si medicina de urgenta.
    (4) Repartitia specialitatilor pe cele patru subdomenii prevazute la alin. (3) se face prin ordin al ministrului sanatatii, cu consultarea Colegiului Medicilor din Romania.
    (5) Tematica si bibliografia pentru fiecare domeniu, respectiv subdomeniu de concurs sunt publicate cu cel putin 6 luni inainte de organizarea concursului.
    (6) Rezultatele concursului national de admitere in rezidentiat pe locuri si pe posturi se confirma prin ordin al ministrului sanatatii.”
  32. La articolul 4, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(4) Pentru organizarea si desfasurarea concursului national de rezidentiat, in conditiile prevazute la art. 3 alin. (2), Ministerul Sanatatii incheie contracte de prestari servicii cu institutiile de invatamant superior de medicina si farmacie acreditate care organizeaza programe de pregatire in rezidentiat, in baza carora se stabilesc atat obligatiile, cat si responsabilitatile partilor.”
  33. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 7. — (1) Pe perioada pregatirii in rezidentiat, medicii rezidenti pot urma alte forme de invatamant postuniversitar medical uman de specialitate, in afara programului de pregatire in rezidentiat.
    (2) Conditiile de participare la programele de studii complementare in vederea obtinerii de atestate si conditiile de exercitare a competentelor dobandite se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.”
  34. La articolul 8, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(2) Gestionarea activitatii de pregatire in rezidentiat, prin Registrul matricol national al rezidentilor, se face, la nivel national, de catre Ministerul Sanatatii, prin structura de specialitate, respectiv de catre Ministerul Educatiei, prin institutiile de invatamant superior care au in structura facultati de medicina, medicina dentara/stomatologie si farmacie care au programe de studii de medicina, medicina dentara/stomatologie si farmacie acreditate prin directiile de pregatire in rezidentiat si departamentele de pregatire in rezidentiat, organizate conform dispozitiilor Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.”
  35. La articolul 8, alineatul (3) se abroga.
  36. La articolul 10, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(3) Pentru fiecare specialitate, curriculumul de pregatire este propus de directiile de pregatire in rezidentiat din cadrul institutiilor de invatamant superior de medicina si farmacie acreditate, avizat de catre comisiile consultative de specialitate ale Ministerului Sanatatii si aprobat prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului educatiei, dupa consultarea prealabila a Colegiului Medicilor din Romania, a Colegiului Medicilor Stomatologi din Romania si a Colegiului Farmacistilor din Romania, dupa caz.”
  37. La articolul 10, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu urmatorul cuprins:
    „(6) Pentru fiecare specialitate din Nomenclatorul specialitatilor medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistenta medicala, continutul caietului de monitorizare este propus de directiile de pregatire in rezidentiat, in baza curriculumului de pregatire in vigoare, avizat de comisia de specialitate a Ministerului Sanatatii pentru specialitatea respectiva si aprobat de Ministerul Sanatatii.”
  38. La articolul 12, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    “(2) Unitatile de pregatire se desemneaza de Ministerul Sanatatii pe baza avizului emis de catre directiile de pregatire in rezidentiat din cadrul institutiilor de invatamant superior de medicina si farmacie acreditate, in baza criteriilor si procedurilor de avizare/reavizare.
    (3) Criteriile si procedurile de avizare/reavizare prevazute la alin. (2) sunt aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului educatiei.”
  39. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 14. — (1) Pentru fiecare dintre specialitatile prevazute de Nomenclatorul specialitatilor medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistenta medicala se elaboreaza Fisa postului rezidentului, cu caracter si continut general obligatorii, care cuprinde drepturile, obligatiile si limitele de competenta ale acestuia.
    (2) Fisele posturilor prevazute la alin. (1) se elaboreaza de comisiile de specialitate ale Ministerului Sanatatii si sunt avizate de Colegiul Medicilor din Romania, Colegiul Medicilor Stomatologi din Romania si, respectiv, Colegiul Farmacistilor din Romania, dupa caz.
    (3) Limitele de competenta corespunzatoare nivelului de formare al modulelor parcurse pentru medicii rezidenti se stabilesc in cadrul curriculumului de pregatire si sunt trecute in mod obligatoriu in fisa postului intocmita de angajator, alaturi de celelalte drepturi si obligatii ale rezidentului cu statut de salariat.”
  40. La articolul 15, alineatul (1) se abroga.
  41. La articolul 15, alineatul (31) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(31) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) si (8), pentru specialitatea anestezie si terapie intensiva si, respectiv, specialitatea medicina de urgenta, examenul se organizeaza potrivit metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului sanatatii. Pentru alte specialitati pentru care se organizeaza examen de specialist la nivel european prin societatile medicale de profil, Ministerul Sanatatii poate organiza examen potrivit unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.”
  42. La articolul 15, dupa alineatul (31) se introduce un nou alineat, alin. (32), cu urmatorul cuprins:
    „(32) Incepand cu sesiunea de examen din semestrul I al anului 2026 proba scrisa a examenului pentru obtinerea titlului de medic, medic stomatolog si, respectiv, farmacist specialist se desfasoara cu subiecte unice pe tara pentru fiecare specialitate. Comisia nationala de elaborare a subiectelor pentru proba scrisa este formata din coordonatori de rezidentiat din specialitatea respectiva din toate centrele universitare unde se desfasoara pregatirea si este desemnata prin ordin al ministrului sanatatii. Presedintele comisiei se desemneaza prin tragere la sorti in dimineata examenului dintre membrii comisiei. Probele clinice sau practice se sustin in fata unor comisii propuse de institutiile de invatamant superior de medicina si farmacie acreditate, respectiv institutiile de invatamant superior care au in structura facultati de medicina, medicina dentara/stomatologie si farmacie care au programe de studii de medicina, medicina dentara/stomatologie si farmacie acreditate, cu avizul colegiilor profesionale si numite prin ordin al ministrului sanatatii.”
  43. La articolul 15, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(7) Dupa promovarea examenului, in cel mult 30 de zile lucratoare de la ultima zi a sesiunii de examene organizate sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile lucratoare de la prezentarea dovezii privind finalizarea integrala a pregatirii, in situatiile prevazute la alin. (4), ministrul sanatatii confirma prin ordin titlul de medic specialist, de medic stomatolog specialist sau de farmacist specialist, dupa caz.”
  44. La articolul 18, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „(2) Rezidentiatul pe post se poate organiza numai pentru unitati sanitare publice din zone deficitare din punctul de vedere al asigurarii asistentei medicale.”
  45. La articolul 19, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 19. — (1) Posesorii certificatului de specialist pot efectua pregatire pentru obtinerea celei de-a doua specialitati in regim cu taxa, prin urmatoarele modalitati:
    a) prin sustinerea unui nou concurs de rezidentiat, cu respectarea prevederilor legale, in oricare dintre specialitatile prevazute de Nomenclatorul specialitatilor medicale, medico- dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistenta medicala, conform facultatii absolvite;
    b) prin inscrierea la programul de pregatire in a doua specialitate, pentru una dintre specialitatile prevazute in Nomenclatorul specialitatilor medicale, medico-dentare si farmaceutice pentru reteaua de asistenta medicala in conditiile stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.”
  46. La articolul 22, alineatele (2), (4 ) si (5) se abroga.
  47. Articolul 222 se modifica si avea urmatorul cuprins:
    „Art. 222. — (1) Pot solicita schimbarea specialitatii alese in urma concursului de rezidentiat rezidentii pe loc care au efectuat, pana la data solicitarii, mai putin de jumatate din durata totala de pregatire in specialitatea respectiva, cu conditia ca punctajul obtinut la concursul de rezidentiat promovat sa fie cel putin egal cu cel mai mic punctaj de la specialitatea solicitata in centrul universitar respectiv si numai cu avizul de primire al institutiei de invatamant superior cu profil medical acreditate si al unui coordonator acreditat din centrul universitar de pregatire. Avizul coordonatorului de program va contine obligatoriu si recomandarea privind stagiile ce pot fi echivalate ca urmare a schimbarii specialitatii. Schimbarea specialitatii se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, o singura data pentru acelasi concurs de rezidentiat promovat.
    (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), medicii rezidenti pe loc, indiferent de anul de pregatire, care din motive obiective nu finalizeaza stagiul de rezidentiat in specialitatea obtinuta prin concurs pot solicita schimbarea specialitatii alese in specialitatea medicina de familie. Prezentarea la examenul de medic specialist in specialitatea medicina de familie se face dupa parcurgerea integrala a curriculumului de pregatire in aceasta specialitate.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica rezidentilor pe post.
    (4) Rezidentii care schimba specialitatea in conditiile prevazute la alin. (1), respectiv la alin. (2) au obligatia de a comunica Ministerului Sanatatii dovada incheierii noului contract individual de munca sau a actului aditional la contractul individual de munca, dupa caz, in termen de 45 de zile de la data emiterii ordinului ministrului sanatatii.”
  48. La articolul 24, alineatul (3) se abroga.
    Art. VI. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2023 privind transferul retelei sanitare a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii catre alte ministere si institutii cu retele sanitare proprii, asa cum sunt reglementate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 25 mai 2023, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 429/2023, se modifica dupa cum urmeaza:
  49. La articolul 2, alineatele (1), (4) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
    „Art. 2. — (1) Creditele bugetare si creditele de angajament aprobate in anul curent in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii aferente unitatilor sanitare prevazute in anexa se transfera in bugetul entitatilor prevazute la art. 1 alin. (1), care pot primi in administrare bunuri din domeniul public al statului, cu aceeasi destinatie, la data stabilita prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 1 alin. (3).
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    (4) Se autorizeaza ordonatorii de credite ai bugetului de stat prevazuti la alin. (1) si (2) sa detalieze modificarile prevazute la alin. (3) pe articole si alineate de cheltuieli in structura bugetelor proprii, sa introduca modificarile corespunzatoare in anexele la acestea si sa le comunice Ministerului Finantelor.
    (8) Bunurile din domeniul public al statului aflate in administrarea unitatilor sanitare din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii se transmit in administrarea entitatilor prevazute la art. 1 alin. (1), prin hotarare a Guvernului, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.”
    (2) La articolul 6, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 6. — (1) In cazul unitatilor sanitare prevazute in anexa care au in structura organizatorica aprobata structuri externe de tip sectii, ambulatorii si dispensare, prin hotararile Guvernului prevazute la art. 1 alin. (3) se pot dispune, dupa caz, masuri de reorganizare a persoanei juridice.”
    Art. VII. — In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, ministrul sanatatii va modifica in mod corespunzator Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.992/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul sanatatii,
Alexandru Rafila
p. Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Marius-Ilie Stanciu,
secretar de stat
p. Ministrul educatiei,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Ministrul transporturilor
si infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu

Bucuresti, 28 august 2024.
Nr. 44.